Toward a More Electric Falcon business Jet (ppt)

03/02/2015
Auteurs : Bernard Baldini
OAI : oai:www.see.asso.fr:10638:13037
DOI :

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Toward a More Electric Falcon business Jet (ppt)

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	    <date dateType="Updated">Mon 20 Mar 2017</date>
            <date dateType="Submitted">Mon 10 Dec 2018</date>
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CedocumentestlapropriétéintellectuelledeDassaultAviation.Ilnepeutêtreutilisé,reproduit,modifié oucommuniquésanssonautorisation.DassaultAviationProprietaryData. Référence Indice Date Toward a More Electrical Falcon Business Jet MEA 2015 Toulouse February 4 & 5 th Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. Agenda • What is about @ aircraft level? • What for?  Design drivers • Means of evaluation and validation • Challenges of E-Systems • Wrap-up MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 2 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- What is about @ aircraft level? “Less engine bleed off-takes” “Less hydraulic lines”  More engine electrical off-takes with Systems Powered By-Wires MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 3 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- What for?  Design drivers The main design drivers @ aircraft level  Dispatch rate/ equipment reliability  Range/ weight/ fuel consumption  Production & maintenance costs  Environmental impact MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 4 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- Means of evaluation and validation  System modeling, energy management modeling, aircraft assessments  Electrical network evaluation and modeling validation @ Clean Sky_Copper bird MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 5 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- Means of evaluation and validation  Thermal evaluation and modeling validation @ Clean Sky-Thermal bench  Wind tunnel testing/ aircraft testing MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 6 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- Challenges of E-Systems Architectures & Aircraft assessment  Clever choice of E-system operation and associated electrical architecture with optimization of the power losses  Could require more equipment and space allocation compared to classical system pending E-choices, weight compromise including:  Heat thermal management: multiple concept looks @  EMI/HIRF/Lightning protection aspects  PbW routing  Implies more electronics, power conversion  Achievement of system failure rate objectives is a challenge  Reliability needs to be addressed in design phase, taking in account the product life  Power electronics and power conversion density shall continue to progress MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 7 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- Challenges of E-Systems Dispatch & Operation Production & Maintenance « plug an play equipment » « better failure diagnostics » « green technologies »  Should improve dispatch rate thanks to continuing operation with partial failures  System self-reconfiguration shall be possible  Less hidden/dormant failures MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 8 Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- Challenges of E-Systems Dispatch & Operation Production & Maintenance « plug an play equipment » « better failure diagnostics » « green technologies »  “Digital factory”: continues the changes brought by the CATIA PLM systems: system automatic tests, new operator skills, less usage of pollutant fluid  Shall reduce production/maintenance cost and immobilization time MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 9 but the equipment cost will depend on forthcoming choices to be made by airliner manufacturers Ce document est la propriété intellectuelle de Dassault Aviation. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. Dassault Aviation Proprietary Data. MEA- Wrap-up More Electrical Systems for a « More Electrical Falcon » « Innovative and efficient» « EASy to use» « Economic and ecologic » MEA 2015- Toulouse, February 4 & 5 th, 2015 10