Comité de coordination SEE/IFIP

Sous-groupes/sites

Format : 2018-02-17

2013

Web Science is the emergent science of the people, organizations, applications, and of policies that shape and are shaped by the Web, the largest informational artifact constructed by humans in history. Web Science embraces the study of the Web as a vast universal information network of people and communities. As such, Web Science includes the study of social networks whose work, expression, and play take place on the Web. The social sciences and computational sciences meet in Web Science and complement one another: Studying human behavior and social interaction contributes to our understanding of the Web, while Web data is transforming how social science is conducted. The Web presents us with a great opportunity as well as an obligation: If we are to ensure the Web benefits humanity we must do our best to understand it.

2012

In the global economic world and new networked environment, the success of an enterprise more and more depends on its ability to seamlessly interoperate with other agile enterprises. Enterprise collaboration, interoperability and services are important approaches to empower enterprises for creating new business value in global competition. The IFIP IWEI (International Working Conference on Enterprise Interoperability) conferences, which are held by the IFIP TC5 WG 5.8 (Enterprise Interoperability), aim at identifying and discussing challenges and solutions with respect to enterprise interoperability, both at the business and the technical level. Since 2008, three IFIP IWEI conferences have been held in Munich(2008), Valencia(2009) and Stockholm(2011) respectively. In September 2012, the IFIP IWEI conference will be held in Harbin, China. This conference focuses on collaboration, interoperability and services for networked enterprises, and will promote to develop the scientific foundation for enterprise collaboration and interoperability, the framework for addressing interoperability challenges from different viewpoints, the new IT and business approaches for enterprise interoperability, the methods and models to evaluate interoperability solutions, and the practical solutions of enterprise interoperability.

You will find enclosed the last IFIP News (June 2011).

The report on IWEI 11 is included.

Jean Carteron nous a quittés  le 22 juillet dernier, à la suite d’une longue maladie.
Jean Carteron a été un pionnier de l’Informatique en France, contribuant à la création de l’AFCET (Association Française de Cybernétique Economique et Technique) et de l’IFIP (International Federation for Information Processing).
La SEE, le représentant Français à l’IFIP qui a pris la succession de l’AFCET, s’associe à l’hommage qui est rendu à Jean Carteron.

Jean Carteron (X 1945, ENSTélécom) dirigea en 1950 le bureau de calcul des filtres téléphoniques des PTT, puis entra chez EDF en 1953 avec mission de développer le calcul électronique, ce qui le conduisit à effectuer en 1954 un stage chez Maurice Wilkes à Cambridge. En quelques années, il constitua l'un des plus grands centres de calcul scientifique d'Europe, tout en enseignant à Supélec et à l'Université.
Il participa en 1957 à la création de la société savante des informaticiens français (AFCAL, devenue plus tard l'AFCET), puis de l'IFIP, la fédération internationale des associations de ce secteur, où il exerça longtemps des responsabilités.
Il quitta le secteur public en 1963 pour prendre la direction d'une filiale du groupe SEMA. Simultanément il contribuait à définir une politique de modernisation de l'industrie informatique française, dans les commissions de la DGRST et du Commissariat au Plan.
Sa vie professionnelle prit un tournant décisif en 1969 lorsque Jean Carteron fonda la STERIA, dont il allait faire l'une des grandes SSII européennes. Il a raconté cette aventure dans un bon ouvrage, "Steria:  30 Ans de Création Continue" (Le Cherche-Midi, 1999), un témoignage de grande valeur sur l'histoire de l'informatique en France.

Pierre Mounier-Kuhn

Une cérémonie d'adieu et d'hommages en région parisienne sera organisée par la famille à l’automne